gemeenteraad maart 2024

Het grote discussiepunt op deze gemeenteraad ging, net als vorige maand, over een item uit het Masterplan Nationaal Park Brabantse Wouden. 


In dat punt staan twee opties beschreven voor enkele woonenclaves in natuurgebied, waarvan drie in onze gemeente: de Kloosterweg, de Weertsedreef en de Scheepmansstraat. Eén optie is het laten uitdoven van deze enclaves op lange termijn. De andere optie is de milieudruk er te verminderen.

Het gemeentebestuur had vorige gemeenteraad  al heel duidelijk gemaakt dat het koos om de milieudruk te verminderen, zoals het afsluiten van de Weertsedreef. Van onteigenen of uitdoven kon in de verste verte geen sprake zijn.

De gewraakte passage uit het masterplan Brabantse wouden

Nu kwamen meerderheid én alle oppositiepartijen met amendementen om, voor alle zekerheid, die keuzemogelijkheid te schrappen. Over hoe dat best gebeurt liepen de meningen uiteen: het Masterplan aanpassen? Er een annex aan toevoegen?  Een RUP maken? Uiteindelijk werd beslist om in en brief aan de VZW Brabantse Wouden uitdrukkelijk de keuze van de gemeente te bevestigen.

De tekst van het aangenomen evenement:

"De gemeenteraad onderschrijft en herbevestigt het standpunt van de gemeente Oud-Heverlee om in de enclaves op haar grondgebied, vermeld in het masterplan Brabantse Wouden, in te zetten op verminderen van milieudruk. Het uitdoven van woonfuncties wordt niet weerhouden als optie voor de enclaves op ons grondgebied. Deze verduidelijking zal ook nog eens formeel overgemaakt worden aan de nieuwe vzw met de vraag ofwel de uitdoving te schrappen uit het Masterplan voor deze enclaves ofwel de verduidelijking vanwege de gemeente Oud-Heverlee voor de 3 woonenclaves  toe te voegen als een  annex aan het masterplan."


De andere agendapunten lokten minder discussie uit, zowat alles werd unaniem goedgekeurd.

 

Om gevoelige oudergesprekken te kunnen houden waar nuances belangrijk zijn, is het belangrijk dat alle deelnemers aan rondetafelgesprekken elkaar goed verstaan. Daarvoor is er soms nood aan een tolk.

Via het agentschap integratie en inburgering kan de gemeente tegen een schappelijke prijs een tolk vragen voor zulke gesprekken. Het samenwerkingsakkoord met de Vlaamse Regering werd goedgekeurd.

 

Er komen twee kleine aanpassingen aan de zones 30 die vorig jaar werden ingesteld werden. Sapellenbos wordt toegevoegd en in de Beekstraat loopt de zone 30 voortaan door tot het kruispunt met de Kauwereelstraat.

Fietsstraten zijn in de nieuwe wegcode vervangen door fietszones (een loutere naamsverandering). De  fietszone rond de school in Haasrode wordt uitgebreid. Na gedachtewisseling werd beslist de fietszone in de Armand Verheydenstraat, te laten lopen van de kerk tot net voorbij de versmalling aan de Dalemstraat. De fietsstraat rond de Verbindingsstraat wordt fietszone.

 

Door de wijziging van de regelgeving zijn niet alle geklasseerde grachten per definitie private grachten Om deze grachten verder te kunnen onderhouden, moet de gemeente ze officieel als publieke grachten aanduiden. Er komt een openbaar onderzoek.

De discussie omtrent buurtweg 36, gelegen tussen de Kaubergstraat en het kruispunt van de Heidestraat en de Leuvensestraat, sleept al enkele jaren aan en het gemeentebestuur wenst dat eindelijk op te lossen. De rechtbank besliste eerder dat de buurtweg moest opengesteld worden, maar de gemeente verkoos om het vonnis niet te betekenen. Nu vragen de betrokkenen aan het gemeentebestuur om een dading uit te werken.

De gemeente wil de buurtweg nu opheffen. Het openbaar onderzoek leverde drie bezwaren op van 8 indieners. Geen behoorlijk bestuur, verwijten de indieners. De buurtweg werd doelbewust afgesloten en kon dus niet meer gebruikt kon worden. Ze wijzen op het belang van het tragewegennetwerk. Ze betwisten dat de Heidestraat een veilig alternatief is en vinden de kostenregeling voor de betrokkenen te gunstig..

Het gemeentebestuur weerlegde alle bezwaren. Er wordt gestreefd naar een nuttiger pad tussen de Panoramalaan en de Krekelbergstraat. Door de betaling van de geschatte meerwaarde (52.000 euro) en de gerechtskosten(3.000 euro)  geeft de gemeente een gepast gevolg aan het onrechtmatig afsluiten van de voetweg, argumenteerde ze. Het geld zal aangewend worden om andere buurtwegen te onderhouden.

 

Eerder besliste de gemeenteraad al om de Burgemeestersconvenant 2030  te ondertekenen en hierbij engageerde Oud-Heverlee zich om de CO2-uitstoot op haar grondgebied tegen 2030 met ten mínste 40% terug te dringen ten opzichte van 2011. Sommige partijen maakten duidelijk dat de meeste doelstellingen ambitieus of zéér ambitieus zijn. Toch werd het  actieplan in uitvoering van de burgemeesterconvenant 2030 unaniem goedgekeurd.

Volgens schepen voor milieu en klimaat Jos Rutten (VOORUIT) is het klimaatactieplan van Oud-Heverlee “één van de meest geïntegreerde klimaatactieplannen in Vlaanderen. Het plan integreert de door Oud-Heverlee ondertekende versies van het Lokaal Energie en Klimaatpact, omvat de lopende klimaatacties (ca. 65) en is afgestemd op het Hemelwater- en droogteplan in opmaak. Daarnaast is het plan afgestemd op alle relevante beleidsplannen van de Vlaamse overheid.”

Er werd verder benadrukt dat een klimaatactieplan van Oud-Heverlee één van de meest sociale klimaatactieplannen in Vlaanderen is, met een horizontaal luik en een apart hoofdstuk rond energie-armoede.

 

De huidige projectperiode van het strategisch project WALDEN loopt binnenkort af. Om in aanmerking te komen voor een opvolgend project en zo aanspraak te maken op 80% subsidie, moet een nieuw dossier ingediend worden. Dat zal samen gebeuren met de huidige partners, ANB, de provincie en onze aangrenzende gemeenten. De focus in de nieuwe aanvraag is geënt op de Brabantse Wouden en focust op de “riviervalleien als verbindende groene aders” en op “het landschap dat onze dorpen laat floreren”.
De bijdrage van de gemeenten bedraagt jaarlijks 19.230 euro.

 

De gemeente stapte in het “Tuinrangers” project. Tuinrangers geven gratis advies aan inwoners om hun tuin natuurvriendelijk in te richten. Een tuinranger geeft advies op maat, zoals hoe je afval kan verwerken in een kringlooptuin, hoe je voor altijd komaf maakt met pesticides, insecticiden en andere chemicaliën, hoe je vogels en vlinders meer kansen geeft en hoe je jouw tuin bestand maakt tegen natte winters en droge zomers.  Tuinrangers loopt in samenwerking met Inverde, dat voor de opleiding van de vrijwilligers zal zorgen. Er lag een samenwerkingsovereenkomst met de wederzijdse rechten en plichten ter stemming.

 

N-VA had nog enkele extra agendapunten toegevoegd:

 

N-VA  vroeg om om de situatie in het personeelskader te bekijken.
Er zijn 2 diensten waar geen diploma vereisten zijn, namelijk de groendienst en de dienst huishoudhulp. De groendienst bestaat overwegend uit mannelijk personeel.
De dienst Huishoudhulp overwegend uit vrouwelijk personeel.
Toch is er een duidelijk verschil in verloning. Wordt dat niet best weggewerkt? Mattias Bouckaert (Groen) was het volmondig eens met dit streven, maar zei dat dit, gezien de kostprijs van één miljoen euro per jaar, zoiets in een meerjarenplan van de volgende beleidsploeg zou kunnen opgenomen worden. De huishoudhulpen krijgen nu al wel 127 euro per jaar extra aan verplaatsingskosten.

N-VA vroeg om de buurtwegen te inspecteren na elke regenperiode, enkele ontbrekende bordjes te plaatsen en om werk te maken van een “al lang goedgekeurde houtwal” aan buurtweg 68/4, het onverharde deel van de Hogewinkelstraat. Enkel dat laatste werd goedgekeurd. Een bijkomende last voor de groendienst zag de burgemeester niet zitten.

Elke dag is er een file richting de verkeerslichten in Blanden zowel op de expresweg als op de Naamsesteenweg, stelt N-VA. Kan de gemeente contact opnemen met wegen en verkeer om dit probleem te bekijken en desnoods de verkeerslichten bij te regelen?
Dat is gebeurd, zei Hanna Van Steenkiste. Bart Clerckx voegde nog aan toe dat AWV bereidwillig was om paal en perk te stellen aan het parkeren van de eindeloze rij opliggers langs de Expresweg. Dat zorgt voor visuele vervuiling  en voor veel zwerfvuil tussen de vrachtwagens.

Het schepencollege had een vergadering met de projectontwikkelaar van La Foresta i.v.m een eventuele samenwerking met de gemeente. voor een deel van de gebouwen ter beschikking te stellen voor de gemeente. Hoe is de stand van zaken, wilde N-VA weten?
Bart Clerckx hield het kort: “de besprekingen verlopen voorspoedig, meer kan ik nog niet kwijt. We zullen iedereen tijdig inlichten.”

Verder leerden we nog dat als eind april of begin mei de asfalteringsmachine de Waversebaan zal afgewerkt hebben, die meteen zal ingezet worden om een aantal herstellingen te doen in de Groenstraat, de Rozenbergstraat, de Blandenstraat, de Debetstraat, de Beekstraat en het eerste deel van de Beukendreef.