We besturen onze gemeente samen
Goed bestuur vertrekt van inspraak, transparantie en duidelijke communicatie. We betrekken onze inwoners en adviesraden. De gemeente heeft ook aandacht voor handhaving. We zorgen dat basisdiensten als politie en brandweer op een degelijke basisfinanciering kunnen rekenen.
Er komt een aparte bevoegdheid ‘participatie’ binnen het schepencollege, om nog gerichter bij elk initiatief ook te zoeken naar de juiste vorm van participatie. We betrekken inwoners actief, liefst zo vroeg mogelijk, in ieder project. We vinden een evenwicht tussen enerzijds draagvlak opbouwen, breed betrekken en anderzijds tot besluitvorming durven overgaan. We maken verder werk van vernieuwende initiatieven rond basisdemocratie, om inwoners zo dicht mogelijk te betrekken bij het bestuur. Niet één keer om de zes jaar, maar zes jaar lang !
Nog te vaak horen we dat inwoners niet op de hoogte zijn van initiatieven van de gemeente of duiding missen bij beleidsbeslissingen. Met de gemeentelijke app hebben we een snel en goed informatiekanaal, waarmee we ruim 2000 inwoners snel bereiken. We verhogen de frequentie van het papieren infoblad, om naast ‘snel nieuws’ ook voldoende achtergrond mee te kunnen geven.
De basisdienstverlening van de gemeente zal vlot toegankelijk zijn. Een centraal onthaal helpt bezoekers verder en beantwoordt snel eenvoudige vragen, of handelt eenvoudige zaken af zonder afspraak (vb. ophalen van documenten), minstens 2 dagen in de week (1 x overdag, 1 x avond)
We vragen dat de politiezone sterk inzet op verkeersveiligheid. Dat gaat verder dan de klassieke snelheidscontrole. Ook de aanpak van sluipverkeer en controle op zwaar verkeer zijn belangrijk. We zorgen voor een weginfrastructuur die helder en duidelijk leesbaar is, en bestuurders duidelijk maakt welk snelheidsregime wenselijk is. We evalueren de bestaande verkeersremmende maatregelen, en kiezen steeds voor het alternatief met ‘meeste impact, minste hinder’, rekening houdend met het perspectief van alle weggebruikers: de fietsers, de passagier op de bus, de automobilist. Over het hele grondgebied van de gemeente gaan we op korte termijn naar eenzijdige versmallingen, tenzij expliciete tegenindicatie. Handhaving rond verkeersveiligheid heeft oog voor alle weggebruikers, ook voor fietsers die verkeersregels niet respecteren.
We werken in eerste instantie preventief om milieuproblemen als zwerfvuil, geluidsoverlast, lichtvervuiling tegen te gaan. Waar er hinder ontstaat, zullen we eerst sensibiliseren, maar waar nodig ook handhaven. Waar we afval kunnen voorkomen, is dat natuurlijk de eerste keuze. We verhogen de steun voor herbruikbare luiers. We onderzoeken samen met ecowerf de mogelijkheid om luiers selectief op te halen. We onderzoeken samen met alle partners (Agentschap Natuur en Bos, Wegen en verkeer, buurgemeentes) welke maatregelen er mogelijk zijn om de geluidsimpact van de autostrade te beperken, volgens het principe ‘de vervuiler betaalt’.
We kantelen de forfaitaire milieubelasting in in de algemene belasting.Vandaag betaalt elk gezin dezelfde, vaste milieubelasting. Deze belasting houdt geen rekening met de financiële draagkracht. Daarom schaffen we ze af. De nuttige belastingen uit verleden houden we aan: leegstand, drukwerk, bijkomende wooneenheden, fiscale tweede verblijvers. We werken verder aan een actualisatie van de kadastraal inkomen, zodat iedereen in gelijke mate bijdraait. Toeristen genieten van onze infrastructuur. We laten hen een klein steentje bijdragen bij via een verblijfstaks
We laten duurzaamheidscriteria steeds voor minstens 25 % mee wegen in alle aankopen en leveringen (met voldoende gewicht voor duurzaamheidselementen in bestekken). We trekken dit ook door in de keuze van beleggingen en samenwerken met banken.
We maken tijd voor lange termijn planning, en werken daarvoor samen met externe experts als de kwaliteitskamer, Vlaamse bouwmeester. Grote bouwdossiers worden op de GECORO besproken, liefst in een vroeg stadium. Zo kan de evolutie van ieder project transparant gevolgd worden. Bij grotere bouwprojecten wordt ook de buurt betrokken, om al in de ontwerpfase rekening te houden met de bezorgdheden van de omwonenden.
We zorgen voor een sterke en deskundige eigen personeelsploeg. We kiezen niet voor het dure model van een zogezegd slanke overheid, die massaal taken moet uitbesteden aan dure consultants. De gemeente is een moderne, aantrekkelijke werkgever.