De vijftien agendapunten aangebracht door de meerderheid werden in een kwartiertje afgehandeld. Afgezien van een resem administratieve beslissingen zorgde slechts één punt, de goedkeuring van het participatiereglement, voor wat discussie. Samen wou het reglement amenderen. Adinda Claessen stelde voor dat het bestuur steeds de betrokken adviesraad binnen de twee maand zou informeren over het gevolg dat aan een advies gegeven werd. Het zou een blijk van waardering zijn voor het engagement van de vrijwilligers in de raden. Patrice Lemaire (PROOH) vond dat niet nodig. Liefst geen termijn, dat is te betuttelend. In praktijk zal wel een antwoord volgen zeker?
Het was dus snel tijd om aan de goed gestoffeerde lijst agendapunten van Samen en RedOH te beginnen. Spoiler alert: alle voorstellen vielen op een koude steen en werden weggestemd. We beperken ons in dit verslag tot de essentie. Omdat vele ideeën ons toch waardevol voorkomen zullen we er op onze website en op Facebook er uitgebreider, op terugkomen.
Stand van zaken Den Bogaard - voorstel aanpassing prijsherziening
Jos Rutten stelde vast dat de uitvoeringstermijn van 150 dagen voor het bouwen van Den Boogaard, als vervanging van de aftandse parochiezaal in Oud-Heverlee, al ruim overschreden is. Omdat de prijs van de materialen en de lonen ondertussen maar blijft stijgen is een aanzienlijke meerkost te verwachten. Jos Rutten stelde voor om een overeenkomst te sluiten met de aannemer om zich voor de prijs van de werken na de langdurige stillegging te baseren op de huidige index. De meerderheid vond dat een éénzijdige contractaanpassing niet kon. De werken zijn deze week wel terug opgestart, wist de burgemeester
Uitvoeringstermijn paviljoen en zomerbar.
Ook de uitvoeringstermijn van deze werken in het Zoet Waterpark is al verstreken. Voor de beplanting dringt de tijd. “Wat zal klaar zijn en tegen wanneer?”, wilde Hanna Van Steenkiste weten. De burgemeester stelde iedereen gerust: “tegen de opening van het park begin april zal alles klaar zijn.”
Een dynamische éénrichting in de Banhagestraat?
Vorige legislatuur werd er lang gedebatteerd over de Banhagestraat. De aanleg van een bufferbekken aldaar gaf aanleiding om een moeilijke verkeerssituatie te herdenken. in de buurt van de school, op een belangrijke fietsas naar Leuven, gebruiken auto’s geregeld de stoep bij het kruisen. Tijdens de discussie rond het verkeerleefbaarheidsplan ontstond een consensus om een ‘slim eenrichtingsverkeer’ tijdens de schooluren in te voeren. “Is dat idee afgevoerd?”, vroeg Mattias Bouckaert. “Geenszins”, zei Bart Clerckx, “alleen wordt het dossier nu gekoppeld aan de bouw van de nieuwe gemeenteschool. Een mobiliteitsbureau zal een studie maken van de schoolomgeving.”
Een voorstel van tussenkomst in een busabonnement voor jongeren.
Recent kondigde de Vlaamse regering een aanzienlijke tariefverhoging aan bij de Lijn. De buzzy-pass voor jongeren zou 38 € duurder worden. Het klimaatactieplan van de gemeente spreekt over het stimuleren van openbaar vervoer om de CO2 uitstoot te beperken. Zeker in Haasrode en Blanden is men qua openbaar vervoer aangewezen op De Lijn. Het is dan ook wenselijk financiële drempels weg te werken.
Aangezien de Lijn sterk kijkt naar opstapcijfers voor de uitbouw van het netwerk, is het bijkomend ook van het grootste belang om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren door een sterk netwerk te behouden.
De lijst van gemeenten die een korting voorzien voor bepaalde doelgroepen is lang. De inwoner betaalt dan een verminderde prijs, de lijn verrekent de korting met de gemeente.
Jos Rutten rekende verschillende scenario’s door: voor onze gemeente zou bvb. een korting van 20% een investering vragen van 39.775 €. Samen vraagt dat het gemeentebestuur een regeling zou uitwerken. Bart Clerckx gaf onomwonden toe dat zo’n scenario’s niet meteen op tafel lagen bij de opmaak van het meerjarenplan.
Een capaciteitsbepaling voor de Blandense gemeenteschool.
Naar verwachting kunnen in 2027 de werken aan de nieuwe school van Blanden starten. Mattias Bouckaert stelde dat de eerste stap een doordachte capaciteitsbepaling zou moeten zijn. Houdt de gemeente wel voldoende rekening met de dalende trend (-10 à 15%) in het aantal geboortes in Blanden en Haasrode? Kijkt de gemeente ook naar de functie van het gebouw voor de 365 dagen van het jaar en niet alleen naar de 180 schooldagen? Heeft de gemeente oog voor de duurzaamheid van het gebouw? Hoe gaat de gemeente de inbreng van leerlingen, ouders, leerkrachten organiseren?
“Het bestuur is daar allemaal mee bezig,” aldus Katrien Timmermans (Club CD&V). Ze beloofde voldoende overleg met alle betrokkenen.
Een ontwerpbureau èn een onafhankelijke architect voor de nieuwe school?
Hanna Van Steenkiste vroeg waarom de gemeente besliste om zowel Interleuven aan te stellen als ontwerper en daarnaast nog een eigen architect. Hoe werd InterLeuven aangesteld en hoe zal de aanstelling van de architect verlopen?
Waarom werd er niet gekozen om voor de selectie van het ontwerpteam samen te werken met de Vlaams Bouwmeester? In ieder geval zou de keuze via een ontwerpwedstrijd een betere kwaliteitsgarantie opleveren. De school van Blanden ligt immers op een zeer belangrijke locatie in hartje Blanden en is sterk beeldbepalend. Hoe zal men omgaan met het oudste gedeelte, het vroegere gemeentehuis van Blanden? Hoe ziet men een toekomstgerichte duurzame en open school? Heeft InterLeuven wel voldoende expertise met scholenbouw? Is het wel wettelijk om zo’n groot project (12 miljoen € of meer) zonder openbare aanbesteding te gunnen?
Katrien Timmermans antwoordde dat InterLeuven als ontwerper werd aangesteld via een exclusiviteitscontract van 2019. Zij zullen de plannen opmaken. Nadien zal een onafhankelijke architect het college bijstaan bij de beoordeling. "Wij denken dat onze werkwijze zonder openbare aanbesteding wettelijk in orde is,“ luidde het nog.
Laagste lonen van de gemeente opwaarderen?
Wim Aertsen stelde dat op vorige gemeenteraden er reeds verschillende keren gepleit werd om de laagste lonen o.a. voor huishoudhulpen en toezichters, op te waarderen naar een hogere loonschaal. Gezien de grote financiële impact gebeurt dat best bij de opmaak van het meerjarenplan, nu dus. Francis Van Biesbroeck (N-VA) blies warm en koud. Er moet geld gevonden worden daarvoor, er zijn immers vele belangrijke uitgavenposten, enz .
Dat ontlokte Mattias deze wijsheid: “als je grote en kleine budgetten moet combineren, doe dan zoals een ZEN boeddhist, die een vaas met grote stenen en zand moet vullen. Begin dan niet met het zand, dan krijg je er de stenen niet meer in. Begin met de stenen, dan verspreid het zand zich ertussen.”
Lokaal Opvang Initiatief (LOI) verdwijnt
Het federaal regeerakkoord wil op termijn de lokale opvanginitiatieven voor vluchtelingen afbouwen. Onze gemeente heeft zo 13 opvangplaatsen in 2 woningen. Het verdwijnen van dit waardevol, kleinschalig aanbod is een groot verlies. Zou de gemeente hierrond een standpunt innemen? Samen kreeg niet echt een duidelijk antwoord. Het verdwijnen betekent ook het wegvallen van een belangrijke subsidie in het OCMW, die in sommige jaren tot 200.000 € bedraagt. Het bestuur verzekerde dat er geen impact zal zijn op de personeelsinzet. Het meerjarenplan zal de nodige kredieten voorzien om het wegvallen te compenseren, zo verzekerde men.
Burgemeester en tevens schepen van mobiliteit Clerckx, gaf op vraag van Adinda Claessen aan spoedig werk te maken van de doorstart van de gemeentelijke verkeersraad.
SAMEN en RED OH hadden vragen rond het klooster van Vaalbeek en het kleinere gebouw ernaast, het kunstencentrum Pro Arte Christiana. Dat laatste gebouw kreeg een omgevingsvergunning om het af te breken en herop te bouwen tot twee vergaderzalen en twee studio’s. “Werd niet best gewacht tot een globale visie op dat grote terrein duidelijk is”, wou Hanna Van Steenkiste weten. Alexander Binon (RED OH) wou dan weer weten of zo’n herbestemming te rijmen valt met het project Brabantse Wouden.
Francis Van Biesbroek zei dat er voldoende garanties in de omgevingsvergunning waren opgenomen om die te laten passen in het globale kader. Het project Brabantse Wouden beperkt de autonomie van de gemeente op geen enkel gebied, maakte hij duidelijk.
Volgden nog een tiental vragen van RED OH, om de woonuitbreiding in Haasrode te schrappen, of minstens negatief te adviseren. Maar het bestuur bleef bij het standpunt geen advies te verlenen bij de beoordeling van het dossier op de provincie.